Als je Rome gaat bezichtigen, wat bezoek je dan, de resten van de oude Romeinen of de barokke overdaad van de Pausen?
Het is vooral de Barok geweest, die Rome het uiterlijk heeft gegeven, wat we zo goed kennen.
Na de plunderingen in 1527 door de troepen van Karel V volgde de wederopbouw. Wat begon als een eenvoudige actie werd een demonstratie van macht van de pausen, die Rome rijker dan ooit uit de as lieten herrijzen.
Weliswaar bestond de St. Pieter al veel eerder maar met het door Bernini ontworpen plein voor de basiliek, de Piazza San Pietro, evenals de zuilengalerijen, die de moederlijke armen van de katholieke kerk symboliseren, breekt een nieuwe tijd aan. Het plein is een ellips, een van de favoriete grondvormen uit de beweeglijke barok.
Bernini, een uitgesproken kunstenaar, heeft zijn stempel op de kunst van Rome in de 17e eeuw gedrukt. Sterker dan enig kunstenaar voor hem had gekund, hield hij de kunst van zijn tijd in zijn greep. Overal heeft hij zijn sporen nagelaten, met zijn kerken, fonteinen, paleizen, schilderijen en beelden.
Het oeuvre van Bernini is onlosmakelijk verbonden met het pauselijk hof. Hij schiep spectaculaire meesterwerken voor vier pausen, Urbanus VIII, Innocentius X, Alexander VII en Clemens IX. Een prachtige ervaring is het om Rome eens helemaal langs de sporen van Bernini te verkennen.
Tot 1624 werkte Bernini in opdracht van kardinaal Scipione Borghese, voor wie hij een aantal standbeelden maakte.
In 1624 vraagt de paus Urbanis VIII een baldakijn te ontwerpen boven het graf van Petrus in de St. Pieter. Dan overlijdt de architect Maderno en de paus vraagt Bernini de projecten rond de St. Pieter verder te coördineren.
overige werken in Rome:
« Terug naar het overzicht | Ontvang onze gratis nieuwsbrief!